هرچیزی که راجب پلت مرغی باید بدانید!

پلت مرغی گنج کشاورزی

همه کسانی که در زمینه کشاورزی و باغداری فعالیت می‌کنند، از اهمیت انواع کودها برای تغذیه خاک مطلع هستند. از طرفی هیچ کشاورزی دلش نمی‌خواهد که مزرعه‌اش را با کودهای شیمیایی تقویت کند. بنابراین کودهای طبیعی و ارگانیک بهترین گزینه برای حاصلخیزتر کردن زمین‌های کشاورزی و باغ‌هاست که پلت مرغی یکی از این کودها می‌باشد.

کودهای حیوانی به عنوان موادی غیرسمی و طبیعی فواید زیادی برای خاک‌های کشاورزی دارند. این کودها ارزان قیمت هستند، قابل دسترس می‌باشند و دوستدار محیط زیست به حساب می‌آیند. چه انتظار دیگری می‌توان‌ از یک کود داشت.

یکی از انواع کودهای حیوانی بی ضرر، پلت مرغی‌ است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در میان فعالان عرصه کشاورزی به دست آورده‌است.

پلت مرغ طی چه فرآیندی تهیه می‌شود؟

پلت مرغی طی انجام فرآیندهایی از کود مرغ به دست می‌آید. در ابتدا، کود مرغ خشک شده و رطوبتش به طور کامل گرفته می‌شود. پس از آن ماده خشک به دست آمده، در آسیاب‌های بزرگ صنعتی به پودر تبدیل شده و به طور کامل ضدعفونی می‌شود.در این مرحله تمام عوامل بیماری‌زا، باکتری‌های مضر، مواد سمی و … از آن گرفته می‌شود. پس از مرحله ضدعفونی، پودر خشک ضدعفونی شده به شکل پلت درمی‌آید. در نهایت، پلت‌ها بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند. بافت نهایی که پلت مرغی به خود می‌گیرد، به گونه‌ای است که به راحتی با خاک پیوند خورده و ترکیب منسجمی را با آن تشکیل می‌دهد.

کاربردهای پلت مرغی

پلت مرغی در انواع زمین‌های کشاورزی، مزارع، باغ‌ها، بوته‌زارها و چمن‌زارها کاربرد دارد. در واقع این کود طبیعی و پرکاربرد میزان رشد و کیفیت دانه‌ها، گل‌ها، سبزیجات، درختان، چمن‌ها و بوته‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و با غنی‌سازی خاک قابلیت‌هایی مانند حفظ رطوبت را در آن، به حداکثر میزان ممکن می‌رساند.استفاده از پلت مرغی در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی، یک روش آسان و مقرون به صرفه برای تقویت گیاهان، سبزیجات و میوه‌ها به لحاظ میزان نیتروژن موجود در آنها می‌باشد. علاوه بر این خاصیت هوموسی این کود ارگانیک، یک شفادهنده برای خاک‌های خسته به حساب می‌آید. بنابراین پلیت مرغی در مزارع و زمین‌های کشاورزی که پشت سر هم محصول‌دهی دارند نیز، کاربرد گسترده‌ای دارد.پلت مرغی دارای میزان قابل‌توجهی نیتروژن است، که ماده ضروری برای رشد مطلوب گیاه و همچنین محصولات کشاورزی برگ‌دار مانند کلم، کدو، ذرت، کرفس و ریواس می‌باشد.

پلت مرغی و نیتروژن

نیتروژن موجود در پلت مرغی باعث رشد بهتر برگ‌ها و گیاهان سبز می‌شود؛ نیتروژن در واقع ماده اصلی مورد نیاز برای رشد گیاهان مختلف می‌باشد. وجود میزان بالای نیتروژن در پلت مرغی، دلیل اصلی بهبود کیفیت و کمیت گیاهان، گل‌ها، بوته‌ها و درخت‌ها می‌باشد.

پلت مرغی نگهدارنده رطوبت خاک

پلت مرغی به خاک قابلیتی می‌دهد،که بتواند رطوبت را مدت زمان بیشتری حفظ کند. صرفه‌جویی در مصرف آب تنها یکی از فواید حفظ رطوبت در خاک می‌باشد. امکان کشاورزی در مناطق گرم و خشک و خاکی که بودجه آب محدودی دارد، یکی دیگر از فواید پلت مرغی می‌باشد.

پلت مرغی و فسفر بالا

فسفر موجود در پلت مرغی باعث رشد و گسترده شدن ریشه گیاهان می‌شود. این ماده همچنین در بهبود کیفیت محصول نهایی تأثیر بسزایی دارد.

پلت مرغی و پتاسیم

پتاسیم نقش مهمی در افزایش سرعت و بالا بردن کیفیت رشد گیاهان و محصولات کشاورزی دارد. پلت مرغی به عنوان یک کود طبیعی حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم، نیاز خاک به به این ماده را برطرف می‌کند.

پلت مرغی دوستدار محیط زیست

پلت مرغی هیچ ترکیب سمی و شیمیایی مضری را وارد طبیعت نمی‌کند. در نتیجه این کود ارگانیک در دسته مواد دوستدار محیط زیست به حساب می‌آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا