کاربامید اسید یا انفوریک اسید چیست؟ از چه روشی کیفیت آن مشخص می شود؟

در ابتدا باید گفت انفوریک اسید اصطلاح نادرستی  در جهت نام بردن این اصلاح کننده خاک می باشد زیرا انفوریک نام اختصاصی اصلاح کننده یک شرکت می باشد .در این مقاله سعی بر این شده که اطلاعات لازم در جهت استفاده صحیح از کاربامید اسیدو روش تشخیص کیفیت آن را به شما مشتریان و مصرف کنندگان گرامی داده شود.

تاثیر اصلاح کننده خاک (کاربامید اسید) بر روی خاک :

کاربامید اسید به عنوان اصلاح کننده خاک به ویژه خاک های دارای نمک بالا شناخته شده است،این ماده اسیدی پس از افزوده شدن به خاک با اعمال تغییراتی در میزان یون ها و حلالیت و پی اچ آنها از میزان شوری خاک می کاهد و در اصلاح آن نقش موثری ایفا میکند.

حال خاک شور به چه خاکی می گویند و چه مضراتی برای گیاهان دارد؟

خاکی که میزان نمک موجود در آن به حدی باشد که سبب افت تولید محصولات و اثرات منفی بر گیاهان شود و همچنین از میزان استاندارد بیشتر باشد خاک شور نامیده می شود.

شوری خاک یکی از معضلات اساسی در خاک مناطق مختلف ایران است که در صورت عدم ارائه راهکارهای مناسب ضربات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد

در خاک های شور، گیاهان با کم آبی و میزان بالای نمک مواجه شده در نتیجه از میزان رشد آنها کاسته شده و حتی متوقف می گردد. نخستین گام به منظور مقابله با شوری خاک اندازه گیری میزان آن می باشد. اینجاست که نقش کاربامید اسید نمایان می شود که نعمت بزرگی محسوب می گردد!

پیش از پرداخت به اهمیت و نقش آفرینی این ماده نه تنها در اصلاح خاک های شور، بلکه موثر در خاک های آهکی و تامین عناصر مهم رشد گیاهان، اجازه دهید نگاه شما را به چند مورد از مضرات شوری خاک که ممکن است برایتان مفید واقع شود جلب نمایم.

۱)شوری خاک از میزان جذب  توسط گیاهان می کاهد؛ اما چگونه؟

با افزایش غلظت نمک تغییراتی در روند طبیعی پتانسیل اسمزی خاک ایجاد می شود در نتیجه گیاه مجبور به صرف انرژی زیادی جهت جذب آب خواهد بود؛ وقتی شوری خاک کنترل نشود و فراتر رود، گیاه نخواهد توانست آب جذب کند و این امر منجر به پژمردگی آن خواهد شد و هم چنین برگ ها کوچک تر می شوند

۲)وقتی میزان نمک در خاک از حد متعادل خارج شود، بین عناصر رقابت ایجاد شده  و جذب هر یک از آنها محدود می گردد از آنجا که گیاهان نسبت به کمبود تمامی عناصر حساس هستند، این امر منجر به ایجاد تنش داخلی یا تضاد شده و از رشد آن می کاهد.

اصلاح کنندگی کاربامید اسید چگونه انجام می گیرد؟

همانطور که از نام کاربامید اسید پیداست، این ماده ترکیبی بسیار اسیدی  می باشد که سبب پایین آمدن پی اچ خاک می گردد؛ لازم به ذکر نکته ای جالب توجه در این باره هستم و آن هم این است که همانطور که مواد اسیدی سبب سوزش دست می شوند، شاید شما نیز چنین فکر کنید که در حین استفاده بسیار مراقب باشید تا با دست تماسی نداشته باشد اما در مورد کاربامید اسید یک مزیت فوق العاده وجود دارد.

علی رغم پایین بودن پی اچ کاربامید اسید و اسیدیته بسیار بالای آن که کمتر از یک می باشد، عاری از هر گونه خورندگی بر پوست انسان بوده و از طرفی از میزان خورندگی آن بر سطح فلزات نیز تا ۹۵ درصد کنترل به عمل آمده است؛ لذا کشاورزان و باغداران عزیز می تواند بدون هیچ دغدغه ای و با خیال راحت از این ماده در زمان های لازم و حتی فصول رشد نیز بهره ببرند.

اصلاح کنندگی:

یون سولفات یا (So4) موجود در کاربامید اسید و از طرفی پی اچ پایین آن، منجر به خنثی سازی آهک و از بین رفتن قشر سخت بر روی سطح خاک می شود؛ وقتی آهک خنثی می شود، یون کلسیم آزاد گشته و به فاز محلول خاک وارد می شود؛ در مرحله بعد این یون جایگزین یون سدیم خاک شده و از اتصال آن به ذرات خاک جلوگیری می نماید. اکنون یون سولفات با سدیم وارد واکنش شده و با تشکیل ترکیب سدیم سولفات، منجر به محلول شدن و آبشویی آن می شود.

تغذیه گیاهان با کاربامید اسید:

کاربامید اسید دارای دو عنصر کلیدی نیتروژن و گوگرد برای رشد گیاهان می باشد و به صورت همزمان این دو عنصر موجود در کاربامید اسید می توانند به فرم های قابل جذب تبدیل شوند و مورد استفاده گیاهان قرار گیرند. نیتروژن و گوگرد جهت سنتز اسیدهای آمینه که واحد سازنده پروتئین ها می باشند، نقش بسیار پر اهمیتی دارند.

یکی دیگر از مزایای کاربامید اسید حضور فرم خاص نیتروژن در ساختار آن می باشد به گونه ای که درون ساختار خاصی محصور شده تا از هدر رفتن ازت در فرآیند تصعید جلوگیری به عمل آید؛ در عین حال که پس از ورود به خاک سریعا با کمترین مقدار آبشویی به خوبی جذب ریشه گیاه می شود.

مزایای استفاده از کاربامید اسید:

-پایین آوردن میزان اسیدیته خاک و آب بستر کشت

-خنثی نمودن بیکربنات موجود در آب آبیاری

-اصلاح خاک های شور و آهکی مناطق مختلف کشور، کاهش سدیم و ECخاک

-خنثی نمودن آهک در خاک و کمک به آزاد سازی عنصر کلسیم و افزایش جذب آن

-کمک به افزایش جذب عناصر ماکرو و میکرو در گیاهان از جمله گوگرد و ازت

-کاهش میزان سختی قشر خاک در نتیجه افزایش مقادیر آب نفوذی با تغییر در نفوذ پذیری خاک در نتیجه رشد و تحرک بهتر ریشه

-افزایش فسفر مورد دسترس ریشه از طریق آزاد سازی فسفر تثبیت شده در خاک

-در دسترس قرار دادن گوگرد به میزان ۱۶ درصد و ازت به مقدار ۱۵ درصد در اختیار گیاه به همراه عناصر میکرو نظیر آهن و روی

-استفاده آسان و کاربرد گسترده در انواع سیستم های آبیاری نظیر: آبیاری کم فشار، تحت فشار و حتی غرقابی

-کاهش و جلوگیری از رسوب در نازل ها در کنار رفع انسداد آنها

 

اهمیت نقش کاربامید اسید در خنثی سازی بی کربنات:

کاربامید اسید با خنثی نمودن بی کربنات موجود در آب آبیاری، منجر به افزایش تولید و کیفیت محصولات می گردد؛ زیرا وجود بی کربنات از جذب ریز مغذی هایی چون آهن، روی و منگنز می کاهد و این عناصر در فتوسنتز و سبزینگی و افزایش کیفیت محصولات نقش پر رنگی دارند.

میزان مصرف عمومی کاربامید اسید:

در هر دوره آبیاری ۲۰ الی ۴۰ لیتر در هر هکتار می توان مورد استفاده قرار داد و با تعداد دفعات ۲ الی ۳ بار زیر نظر کارشناسان منجر به کسب بهترین نتیجه شد.

 

چه نوع اصلاح کننده ای باعث آسیب می شود؟ کیفیت آن را از چه روشی می توان تشخیص داد ؟

اسید سولفوریک موجود در اصلاح کننده های بازار بسیار برای خاک مضر می باشد. این  موضوع طی مرور زمان بر روی خاک خودش را نشان میدهد برای مثال شما میتوانید امسال یک اصلاح کننده با قیمت بسیار مناسب و کمتر از قیمت دیگر محصولات تهیه کنید و پس استفاده نیز از تاثیر آن بشدت راضی باشید اما محصولی که خریده اید حاوی سولفوریک اسید بدون فرآوری می باشد خاک را به همراه مواد مغذی آن نابود می سازد و شما سالهای بعد دیگر نمیتوانید از آن خاک جهت کشت استفاده کنید و به اصطلاح خاک می سوزد و غیرقابل کشت می شود.پس حتما در زمان خرید یک اصلاح کننده حاوی سولفوریک اسید دقت داشته باشید فرآوری شده باشد و باعث آسیب به خاک شما نشود از راه های متفاوت مانند بررسی آنالیز آن یا حتی ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت اطمینان استفاده کنید زیرا آسیب یک اصلاح کننده بی کیفیت بسیار جبران ناپذیر می باشد.

کاربامید اسید شیمی گل که کیهان سم به شما مشتریان و  مصرف کنندگان گرامی توصیه می کند،زمان و هزینه زیادی صرف فرآوری آزمایشات متعدد و متخصصان با تجربه جهت اطمینان از کیفیت آن به خود اختصاص داده است و کارشناسان ما با تحقیق بسیار این محصول را جهت ارائه به شما انتخاب کرده است.آنالیز این محصول در خدمت شما می باشد و می توانید با بررسی دقیق تر تصمیم به تهیه آن بگیرید.بخاطر داشته باشید تمامی محصولاتی که از کیهان سم خریداری میکنید شامل ضمانت کیفیت و آنالیز است.

جهت کسب مشاوره و ثبت سفارش کاربامید اسید شیمی گل میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

  • مهندس مهناز ناجی 3442 553 0915
  • مهندس مونا مزرعاوی 7954 044 0912
  • مهندس پریسا علیمحمدی 4520 575 0915
  • مهندس مصطفی حصاری 8443 503 0915

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا